Social Update NR. 10

Instagram

Stories

De stories waren van Snapchat, met de nadruk op waren. Zoals we allemaal weten heeft Facebook deze optie gekopieerd en uitgerold over Facebook, Messenger, WhatsApp en Instagram. Er zijn cijfers bekendgemaakt over hoeveel stories er per dag op de verschillende platformen gedeeld worden. Hieronder een overzicht:

Naast deze ruim 1,3 miljard stories sturen we dagelijks wereldwijd ook zo’n 100 miljard chatberichten het universum in!

Tikken of scrollen?

Als je door jouw verhalen op Instagram bladert kun je naar de volgende story door op de story te tikken met jouw vinger. Deze optie komt wellicht ook naar de tijdlijn van Instagram. Een Instagrammer in Amerika kreeg een melding in zijn Instagram app met de mededeling dat Instagram altijd op zoek is naar nieuwe mogelijkheden. En dat ze aan het testen met het tikken op foto’s om naar de volgende foto in jouw tijdlijn te gaan.

Instagram reageerde hierop door aan te geven dat ze deze optie uitgebreid aan het testen zijn. In Nederland heb ik online nog niemand over deze opties gehoord, dus nog even geduld. Ik ben wel benieuwd of je de optie van het tikken fijner vindt dat het scrollen?

Naamtag

Wellicht heb je ze al een keer voorbij zien komen, de naamtags van Instagram. Dit is een scanbare code die je kan personaliseren met betrekking tot kleur en emoticons. In de naamtag staat de naam van jouw account. De naamtag vind je door naar je profiel te gaan, rechtsboven op de 3 horizontale streepjes te tikken, en dan zie je daartussen de optie naamtag staan. Als iemand jouw naamtag scant via de Instagram app dan komt men op jouw profiel, en jij hoopt dan natuurlijk dat hij of zij jou gaat volgen.

Het idee van de naamtag in niet nieuw, deze was er al voor Messenger en Snapchat. En om eerlijk te zijn zie ik het nut er niet van in, ik zal je uitleggen waarom. De tag van Instagram kun je delen op de gebruikelijk manieren van jouw smartphone. Dat kan dus zijn per mail, Instagram of bijvoorbeeld Facebook. Maar! Als ik van jou een bericht krijg met deze naamtag via Facebook of de mail, hoe moet ik hem scannen? Ik zit immers op mijn mobiel, in de mail of Facebook app, en moet naar de Instagram app om de naamtag te scannen… wordt hem niet!

Is hij dan helemaal overbodig? Zeker niet! Ik zie hier mogelijkheden voor bedrijven die op evenementen of beurzen staan. Stel je voor dat deze naamtag op een flyer staat of zuil bij een beursstand, dan kan men het mobieltje uit de zak pakken om deze naamtag te scannen. Ideaal om op dit soort momenten volgers te werven.

Snapchat

Snapchat verliest gebruikers

Het blijft Snapchat tegenzitten, het platform blijft gebruikers verliezen. In Q1 dit jaar kondigde Snapchat nog aan dat aantal dagelijkse gebruikers wereldwijd met 4 miljoen gestegen was, in Q2 was Snapchat echter alweer 3 miljoen gebruikers kwijtgeraakt. En nu in Q3 blijkt dat er weer 2 miljoen gebruikers vertrokken zijn. Is dit het begin van het einde? Ik denk dat dit wel mee zal vallen want Snapchat heeft nog steeds 186 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd. Maar… Snapchat zal wel actie moeten ondernemen, want dit signaal moet heel serieus genomen worden.

Desktop camera

Snapchat komt met een camera software voor jouw computer, zowel Mac als Windows. Met deze camera app kun je in externe chat programma’s zoals Skype en Hangouts met de gezicht filters werken. Je moet alleen in deze chatprogramma’s als camera de camera van Snapchat selecteren.

Je kunt de camera software van Snapchat al downloaden, hier is de link.

Katten filters

Je kent ze wel, die gezicht filter van dat lieve poesje, van die eenhoorn of van die heks. Nou, ga maar vast goed zitten, want Snapchat heeft ook gezicht filters uitgebracht voor jouw kat… jawel jouw kat.

Google

R.I.P. Google+ 2011 – 2019

Jawel het is zover, Google+ stopt ermee… Ik heb 2 jaar geleden al eens een blog gewaagd aan het vraagstuk of Google+ nog te redden is. Mijn antwoord was toen een gepaste ja, en enkel omdat mijn ervaring was dat er nog hele levendige communities waren op Google+ waar ik zelf ook actief was. En deze communities zijn er nog steeds, maar niet genoeg. Van de dagelijkse bezoekers op Google+besteed ±90% niet meer dan 5 seconden op het platform. Dat is schikbarend weinig, en dat vindt Google zelf dus ook.

Ik vraag me toch af waar het mis is gegaan. Tot een jaar of 3 terug zat ik meer op Google+ dan op Facebook. Ik deed er kennis op, had interactie met branchegenoten en zat in verschillende actieve communities. Gek genoeg gingen we met zijn allen steeds minder tijd op het platform besteden, maar waarom? Google heeft de afgelopen jaren wel wat wijzigingen aan het platform doorgevoerd, waaronder de scheiding van Google Hangouts, het toevoegen van Collecties en het loskoppelen van Google Foto’s. Zijn de wijzigingen dan de ondergang geworden? Of heeft de concurrentie van andere social media platformen Google+ de nek omgedraaid? Ik persoonlijk vond het loskoppelen van Google Hangouts een groot gemis, deze chatfunctie gebruikte ik veel binnen Google+, en eigenlijk nu helemaal niet meer.

Zoals ik zelf al aangaf, ik had op Google+ veel contact met branchegenoten, niet met (potentiële) klanten. Ik ben om die reden meer naar andere platformen getrokken waaronder Facebook en Instagram, daar zit mijn doelgroep. Als we naar de cijfers van de dagelijkse gebruikers op Facebook en Instagram kijken, dan zit daar de doelgroep voor velen. Maar omdat meer en meer ondernemers op deze manier Google+ verlieten is Google+ een Ghosttown geworden, en dat zal Google+ voor altijd blijven.

Toch wel schrijnend dat Google+ het vierde social media platform van Google is dat gefaald heeft:

Velen van ons zullen van bovenstaand rijtje alleen Google Plus herinneren. Google geeft de paar gebruikers die er nog zijn 10 maanden de tijd om afscheid te nemen van het platform. Google mijn bedrijf, de Google+ variant voor bedrijven én het vijfde social medium van Google zal blijven bestaan.

Google Maps

Google komt met de mogelijkheid om bedrijven te volgen in Google Maps. Als je in Google Maps een bedrijf zoekt, dan kun je straks op de volg knop drukken. Op deze manier gaat Google je dan op de hoogte houden met betrekking tot nieuws, evenementen en aanbiedingen van dit bedrijf.

In het artikel hiervoor schreef ik dat Google+ stopt, deze verandering voor bedrijven in Google Maps is een duidelijke insteek van Google welke kant ze op willen gaan. Via Google mijn bedrijf kunnen bedrijven Google Posts publiceren, deze posts zijn zichtbaar in Google Search, en zullen straks ook voor de volgers te zien zijn in Google Maps.

De update wordt momenteel langzaam uitgerold, en als eerste op Android. Zodra ik de optie gespot heb zal ik jullie informeren met mijn bevindingen.

Facebook

3D foto’s

Facebook is de optie voor 3D foto’s en video’s aan het uitrollen. Facebook maakt hierbij gebruik van meerdere camera’s die tegenwoordig op mobieltjes aanwezig zijn. Jouw telefoon maakt met beide camera’s foto’s van hetzelfde object, vanuit verschillende hoeken. Door de Ai techniek van Facebook worden deze 3 foto’s samengebracht tot 3D foto’s.

Deze opties wordt momenteel uitgerold, maar nog niet alle telefoons hebben meerdere camera’s. Dus het zal nog niet voor iedereen te gebruiken zijn.

Facebook groep chats

Momenteel is Facebook een nieuwe functie voor chats in groepen aan het uitrollen. Deze update houdt in dat leden van groepen chats kunnen opzetten binnen de groep van maximaal 250 leden. Daarnaast kan er straks binnen de groepen videogesprekken gehouden worden tot een maximum van 50 leden.

Beheerders van groepen hebben de mogelijkheid om deze chats en videogesprekken te beëindigen als daar aanleiding voor is.

Stemcommando’s

‘Ok Google’ een stemcommando waarbij de computer van Google begint te ratelen en voor jou aan de slag gaat. Facebook is met een soortgelijke functie bezig, de ‘M assistant‘. De bedoeling van Facebook is dat je via spraak berichten kan citeren, kan bellen via Facebook en reminders kan noteren.

Deze optie zit echter nog in de testfase, maar hier kom ik vast en zeker op terug!

Facebook groeit!

Ondanks alle privacy problemen die Facebook het afgelopen jaar voor zijn kiezen heeft gehad stijgt het aantal maandelijkse gebruikers van het nummer 1 social media platform wereldwijd nog steeds.

Maandelijkse gebruikers:

Dagelijkse gebruikers:

Ondanks deze stijgende cijfers was er slechts één continent waar zowel de maandelijkse en dagelijkse gebruikers in Q3 met 1 miljoen afnam, namelijk Europa.

Muziek & Facebook

Op jouw Facebook profiel heb je de mogelijkheid om aan te geven welke films je leuk vindt, welke boeken je graag leest en wat jouw favoriete artiesten zijn. Voor deze laatste groep komt Facebook met iets nieuws, de muziek sectie. Deze sectie houdt in dat bezoekers van jouw profiel niet alleen kunnen zien wat jouw favoriete artiesten zijn, maar ze kunnen er ook een compilatie van de jouw favoriete artiest beluisteren. Je kunt zelfs een favoriet nummer op jouw profiel vastpinnen.

Daarnaast is Facebook ook een optie aan het uitrollen om muziek toe te voegen aan Stories.

Naast deze updates zijn er ook ontwikkelingen omtrent Flickr en SmugMug, hier lees je meer over in het blog van Marga.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *