Instagram hashtags onderzoek; hashtags in de comment, of juist in de content?

Sinds Instagram voor bedrijven erg interessant is, krijg ik van cursisten steeds vaker de vraag of de hashtags in een reactie moeten worden geplaatst of juist in het bericht zelf? Ik heb er de afgelopen jaren veel theorieën over gelezen en natuurlijk heb ik zelf ook het één en ander getest. Maar om eerlijk te zijn kon niemand er een duidelijk oordeel over geven, tot nu toe!

Socialinsider heeft in samenwerking met Quuu 649.895 Instagramberichten onder de loep genomen van ruim 6.700 accounts. Dit zijn accounts van profielen met honderden tot duizenden volgers. Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of het uitmaakt of je de hashtag in het bericht zelf plaatst of in een reactie eronder. Er is een rapport uitgebracht van 44 pagina’s en in overleg met Socialinsider heb ik toestemming om van dit uitgebreide Engelstalige rapport een overzichtelijk Nederlands blog te schrijven.

1. 87% van de bedrijven gebruiken de hashtag in het bericht.

Ja, je leest het goed: ondanks de vraag waar de hashtag het beste geplaatst kan worden, plaatst 87% van de bedrijven die in het bericht zelf. Als we naar de berichten zelf kijken zien we dat 93,8% van de berichten de hashtags in het bericht zelf hebben.

instagram hashtags plaatsen

Een opmerking die ik veel gehoord heb is dat bedrijven hashtags in een reactie plaatsen omdat dit netter is dan al die hashtags zichtbaar in het bericht. Dit heb ik mijn cursisten ook altijd aanbevolen. Bedrijven houden hier dus geen rekening mee, maar hashtags in het bericht plaatsen kan op 2 manieren: zichtbaar en onzichtbaar.

instagram berichten hashtags

Zichtbare en onzichtbare hashtags in een Instagram bericht? Zichtbare hashtags zijn hashtags die je onder een foto ziet als je door je tijdlijn heen scrolt. Onzichtbare hashtags worden uit beeld gewerkt door na de tekst een vijftal punten te plaatsen en dan pas de reeks hashtags zoals in het voorbeeld hieronder.

onzichtbare hashtags in een instagrambericht

2. Instagramprofielen tot 100.000 volgers hebben een groter bereik met de hashtags in het bericht.

Als we kijken naar het bereik dan zien we een duidelijke grens bij 100.000 volgers. Profielen tot 100.000 creëren een groter bereik als ze de hashtags in het bericht plaatsen. Profielen vanaf 100.000 creëren een groter bereik als de hashtags in een reactie geplaatst worden.

bereik instagram hashtags

Maar! Ga je voor meer weergaven, dan doe je er goed aan om de hashtags in het bericht te plaatsen. Of je nu meer of minder dan 100.000 volgers hebt.

hashtags in het bericht of in de eerste reactie

Het verschil tussen weergaven en bereik? Bereik is het unieke aantal mensen die jouw bericht gezien hebben. Als 134 mensen jouw bericht hebben gezien dan zijn dit echt 134 mensen. Heeft je bericht 1444 weergaven, dan is jouw bericht 1444 keer weergegeven in iemands tijdlijn. Dat kan dus ook meerdere keren bij één persoon zijn.

3. Hoeveel hashtags kun je het beste gebruiken in een Instagrambericht

Als profielen hashtags in het bericht plaatsen dan blijkt na analyse van 649.895 Instagramberichten dat veel profielen 7 hashtags gebruiken, of juist het maximale aantal van 30 hashtags.

aantal hashtags in een instagrambericht

Als we kijken naar de berichten met de hashtags in een reactie dan zien we gek genoeg dat er dan meestal slechts 2 hashtags gebruikt worden. Dit is een gegeven dat ik zelf niet verwacht had.

2 hashtags in de eerste reactie

Maar is bovenstaande ook aan te bevelen? Het feit dat het merendeel dit zo doet betekend niet dat dit ook het beste is. Het antwoord hierop wordt verderop in het blog uitgelegd, maar ik kan alvast aangeven dat je natuurlijk niet klakkeloos af moet gaan op cijfertjes. Door A/B testen kom je er achter wat het beste is. Maak twee Instagramadvertenties aan met 2 en met 7 hashtags en bekijk na de looptijd wat de bevindingen zijn.

Daarnaast moeten we rekening houden met het feit dat Instagram net zoals andere Social Media platformen regelmatig sleutelt aan het algoritme. Dat betekent dat wij als gebruikers moeten blijven testen om dit te constateren, en om de strategie hierop aan te passen.

4. Waar hangt de engagement rate vanaf?

De engagement rate hangt af van de grootte van het profiel, de hoeveelheid berichten die gepubliceerd worden en de hoeveelheid toegepaste hashtags.

Oké, wat is het verschil tussen engagement en engagement rate? Engagement is de totale interactie die een bericht gehad heeft. De engagement rate is de totale interactie gedeeld door het bereik maal 100. Ik gebruik bewust de Engelse term omdat er voor engagement rate eigenlijk geen goede Nederlandse vertaling is.

Op de vraag of hashtags in het bericht of in een reactie een hogere engagement rate geven, is het antwoord niet bevredigend. Het gebruik van hashtags in het bericht levert een net iets hogere engagement rate op, slechts 0,5% meer dan bij de hashtags in een reactie.

gemiddelde engagement rate instagram

Als we de cijfers opsplitsen op basis van profielgrootte zien we wel iets interessants:

aantal hashtags instagram bij 5000 volgers
aantal hashtags instagram bij 5000 - 10000 volgers
aantal hashtags instagram bij 10000 - 50000volgers
aantal hashtags instagram bij 50000 - 100000volgers
aantal hashtags instagram bij meer dan 100000 volgers

Bovenstaande is een handige leidraad om als basis te gebruiken.

Wat opvalt is dat je voor een hogere engagement rate helemaal niet in de dubbele cijfers moet gaan, berichten met tussen de 10 en 30 hashtags presteren zeker niet slecht. Maar ze zorgen niet voor de piekmomenten als het gaat om interactie.

5. Zichtbare hashtags in het bericht voor meer engagement, of toch onzichtbare hashtags?

Ik heb het al eerder vermeld, zichtbare en onzichtbare hashtags. Wat is het beste als het doel is om meer engagement te creëren? De meeste bedrijven op Instagram kiezen voor zichtbare hashtags zowel bij hashtags in het bericht als bij hashtags in de eerste reactie.

zichtbare of toch onzichtbare hashtags

Maar wat is het beste:

zichtbare of onzichtbare hashtags in het bericht
zichtbare of onzichtbare hashtags in de eerste reactie

6. Wat levert meer reacties op?

Als we het gemiddelde nemen van alle berichten die gemeten zijn, dan kunnen we constateren dat Instagramprofielen met minder dan 100.000 volgers één of twee reacties meer krijgen als ze de hashtags in de eerste reactie plaatsen, ten opzichte van Instagramprofielen met meer dan 100.000 volgers. Dus geen spectaculair verschil.

wat levert meer reacties op bij Instagram

7. Wat levert de meeste likes op?

Ga je voor de likes op berichten, dan is het plaatsen van de hashtags in de eerste reactie de beste optie.

wat levert de meeste likes op bij Instagram

Er is één maar en die is er voor profielen met 10.000 tot 50.000 volgers. Deze profielen krijgen meer likes als de hashtags in het bericht geplaatst worden.

Wat weten we nu?

Als je wilt weten waar je het beste de hashtags kunt plaatsen, moet je eerst weten wat je doel is. Als je dat helder hebt kun je keuzes maken:

Wil je een groter bereik en meer weergaven creëren:

Wil je meer engagement creëren:

Ik heb uitgelegd dat het voor likes en reacties niet heel veel uitmaakt of de hashtags in het bericht staan of in de eerste reactie. Omdat likes en reacties onderdeel van engagement zijn heb ik die voor het overzicht niet extra uitgelicht, maar onder ‘meer engagement’ geschaard.

Ik hoop dat het mij gelukt is om jou met mijn blog een beter inzicht te geven in het toepassen van hashtags in de berichten van jouw Instagramprofiel. Kom je er toch nog niet helemaal uit en wil je één of meerdere punten extra toegelicht hebben, neem dan contact met mij op.

Ook als je het ergens niet mee eens bent hoor ik het graag. Laat dan alsjeblieft een reactie achter onder dit blog, zodat iedereen ervan kan leren.

De belangrijkste bevindingen:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *